Jest to jedno z najczęściej zadawanych pytań dotyczących sprzedaży online. Często osoby chcące posiadać swój sklep nie znają się za bardzo na tworzeniu stron, programowaniu i innych rzeczach mogących pomóc im oszacować koszt postawienia takiego sklepu.
Odpowiedź zależy od kilku czynników, w tym od Twojego budżetu i rodzaju biznesu, który chcesz stworzyć. W tym poście poznamy niektóre czynniki, które decydują o tym, ile zapłacisz za założenie sklepu internetowego i jakie usługi wchodzą w skład każdego punktu cenowego.
A może zamiast sklepu będę sprzedawać na marketplace?
Zdecydowałeś się na posiadanie sklepu internetowego. Zacząłeś szukać asortymentu, kontaktować się z dostawcami, ale chwila… Gdzie tak właściwie masz to sprzedawać? Sprzedawanie poprzez marketplace jest fajne, ale do czasu – nie Ty jesteś właścicielem witryny, musisz płacić prowizje i inne opłaty. Ponadto ciężko budować jest swój brand nie mając swojego sklepu. Nie ty wpływasz na regulamin, a często jedna zła opinia może przekreślić Twój byt na takiej platformie.
Niezależnie od skali i rodzaju działalności polecamy mieć własny sklep, który będziesz mógł prowadzić według swojej wizji oraz budować długotrwałe relacje z klientami.
To ile wyniesie mnie koszt takiego sklepu?
Po pierwsze, koszt założenia sklepu internetowego to skomplikowana kwestia, która zależy od wielu czynników: budżetu, wielkości i złożoności Twojego biznesu, celów dla Twojego sklepu internetowego. Na przykład, jeśli Twoim celem jest mała sprzedaż, bez potrzeb wielu integracji, bez planów na dalszy rozwój, to prawdopodobnie najlepszą opcją będzie jakiś gotowy system, który nie będzie wymagał od Ciebie wiedzy ani czasu.
Z drugiej strony, jeśli chcesz stworzyć operację na dużą skalę, albo przynajmniej masz takie ambicje, by zwiększać sprzedaż, musisz myśleć nieco szerzej. Im dalej w las, tym ciężej taki sklep przenieść na lepszy silnik oraz większe straty z powodu przerw w działaniu witryny.
Rozwiązania SAAS to rozwiązania najłatwiejsze, zaczynające się od kilkudziesięciu dolarów miesięcznie. Przykładowo jeśli chciałbyś prowadzić sklep na Shopify, czyli najpopularniejszej stronie do prowadzenia sklepów, na start musiałbyś wydać około 24 USD miesięcznie + prowizje od płatności.
Zupełnie darmowym i równie rozbudowanym CMSem do prowadzenia sklepu jest Woocommerce. Posiada on ogromną społeczność bogatą w różne dodatki, takie jak Elementor czy Astra. Taki sklep to jedynie koszt hostingu, który dla małego sklepu wyniesie około 10 zł miesięcznie – jest to 10x taniej niż Shopify!
Nie taka łatwa decyzja.
Jak widać, jest wiele do rozważenia, jeśli chodzi o koszty założenia sklepu internetowego. Od projektu i rozwoju do marketingu i utrzymania (w tym hostingu), istnieje wiele czynników, które mogą wpłynąć na budżet sklepu internetowego.
Ale na koniec dnia, wszystko sprowadza się do tego, jaki rodzaj biznesu chcesz prowadzić: ile czasu będzie wymagał od Ciebie jako właściciela lub operatora? Czy chcesz, aby ktoś inny zarządzał wszystkim, ale jednocześnie miał oko na Twoje sklepy? Na te pytania należy odpowiedzieć przed podjęciem decyzji, czy założenie sklepu internetowego jest dla Ciebie!
Osobiście polecam system Woocommerce. Daje on niesamowite możliwości, jest darmowy, a po kilkudniowej nauce, każdy będzie w stanie opanować go w wystarczającym stopniu by prowadzić swój sklep.