CMS to skrót od anglojęzycznej nazwy Content Management System, oznaczającej system zarządzania treścią. Jest to rozwiązanie ułatwiające zarządzanie serwisem internetowym zarówno webmasterom, jak i osobom prowadzącym stronę internetową na własne potrzeby. W tym artykule wytłumaczę pokrótce, co to jest CMS, opowiem o historii tych systemów oraz podam przykłady najpopularniejszych CMS-ów. Jeśli interesuje Cię ta tematyka, zapraszam do lektury.
Pierwsze CMS
Pierwsze strony internetowe wyglądały zupełnie inaczej niż obecnie. We wczesnych latach 90-tych składały się wyłącznie z tekstu i odnośników umieszczonych w znacznikach HTML.
Dopiero później przeglądarki internetowe zaczęły umożliwiać umieszczanie zdjęć, oddzielenie nagłówka i stopki czy też stylowanie elementów strony przy pomocy CSS.
Następnie pojawiły się interaktywne strony internetowe utworzone dzięki kombinacji statycznych znaczników HTML i dynamicznych skryptów języków programowania takich jak Python czy Perl.
W kolejnych latach powstały języki programowania przeznaczone do tworzenia dynamicznych stron internetowych – PHP i ASP.NET oraz API do dokumentów HTML i XML – DOM (obiektowy model dokumentu) pozwalające manipulować elementami strony przy pomocy kodu. Z czasem coraz bardziej zaczęła być widoczna potrzeba stworzenia rozwiązania, które pozwoliłoby w prosty sposób zarządzać dużą ilością contentu strony, bez każdorazowej aktualizacji plików na serwerze.
Pierwsze firmy tworzyły systemy zarządzania treścią na własne potrzeby; pojawiły się także rozwiązania open source, które nie przetrwały próby czasu. Wszystko zmieniło się w pod koniec 2000 roku, kiedy powstały znane i do dziś rozwijane systemy CMS, takie jak WordPress, Joomla czy też Drupal.
Jak działa CMS?
Aby zrozumieć, jak działa CMS, najpierw wyjaśnię, na czym polega budowa strony internetowej.
Budowę statycznej strony internetowej rozpoczyna się od utworzenia szablonu HTML, w którym dodaje się:
- treści,
- zdjęcia,
- bloki budulcowe, takie jak: nagłówek, nawigacja, panel boczny czy też stopka strony.
Następnie z wykorzystaniem CSS nadaje się styl tym elementom, by efektem był przejrzysty i przyjazny dla użytkownika interfejs.
Kolejnym krokiem jest wykorzystanie języka skryptowego JavaScript, który pozwala na dodanie funkcjonalności, takich jak np. rozwijane menu nawigacyjne czy też ruchomy slider. Końcowe działania to wrzucenie wszystkich plików na serwer, dzięki czemu strona będzie wyświetlała się w Internecie.
Za każdym razem, gdy chciałbyś zmienić coś na tak zbudowanej stronie, konieczne byłoby pobranie plików, edycja, a później ponowne umieszczenie zasobów na serwerze. W ten sposób nawet najprostsze zmiany mogłyby stać się czasochłonne, nie wspominając już o trudnościach, które sprawiłoby to osobom bez doświadczenia w tworzeniu stron internetowych. Zupełnie inaczej jest w przypadku systemu zarządzania treścią.
System CMS składa się z dwóch części
Pierwszą z nich jest aplikacja zarządzania treścią – content managment application (CMA).
Jest to panel administracyjny, w którym korzysta się z edytora treści, aby:
- dodać tekst,
- pogrubić go,
- wyjustować,
- wrzucić zdjęcia,
- umieścić odnośniki do innych podstron lub zewnętrznych serwisów, bez potrzeby wykorzystania kodu.
Dzięki intuicyjnemu interfejsowi można dokonać również innych zmian, np.:
- zmienić ustawienia strony,
- ustawić inny motyw,
- zmodyfikować sposób wyświetlenia treści,
- dodać widgety lub zainstalować rozszerzenia.
Drugą częścią systemu CMS jest aplikacja zarządzania dostawą – content delivery application (CDA).
Jest to warstwa kodu odpowiedzialna za publikowanie zmian. Pobiera dane z CMA, by następnie uaktualnić je w bazie danych, przekształcić na kod i wyświetlić osobom wizytującym stronę.
Do czego służy CMS?
Za pośrednictwem systemu zarządzania treścią możesz korzystać z wszelkich opcji wdrażania contentu i konfiguracji, które dostępne są w panelu administracyjnym danego CMS-a.
Przykładowo – w prostszych systemach, takich jak np. WordPress i Joomla swobodnie dodajesz, edytujesz i usuwasz treści oraz grafiki na stronie i zarządzasz sposobem ich wyświetlania.
Dodatkowo wprowadzasz gotowe funkcjonalności przy pomocy modułów i wtyczek, takich jak np. ruchomy slider czy też formularz kontaktowy. Możesz prowadzić bloga i dodawać wpisy oraz weryfikować komentarze.
Jakie są zalety CMS-a?
Wiesz już, czym jest system zarządzania treścią, znasz rodzaje CMS-ów oraz kilka ich przykładów. Co sprawia, że jest to rozwiązanie, z którego w większości przypadków powinieneś skorzystać? Jakie korzyści daje Ci wykorzystanie na stronie internetowej systemu zarządzania treścią? Poniżej przedstawiam listę zalet, które zdecydowanie powinny przyciągnąć uwagę każdej osoby decydującej się na prowadzenie strony internetowej:
- prowadzenie strony z wykorzystaniem systemu zarządzania treścią nie wymaga wiedzy programistycznej,
- zarządzenie serwisem jest proste i intuicyjne
- wdrażanie zmian na stronie jest możliwe z dowolnego miejsca i urządzenia,
- tworzenie strony można powierzyć kilku osobom w tym samym czasie,
- możliwe jest przypisanie użytkownikom roli z konkretnymi uprawnieniami i ograniczeniami (np. administrator, redaktor, moderator),
- bezpieczeństwo
- szeroki wybór gotowych szablonów graficznych, modułów i wtyczek,
- spójny wygląd każdej podstrony,
- wbudowane w CMS optymalizacje SEO,
- proste aktualizacje silnika CMS,
- niższe koszty niż w przypadku statycznej strony.
Jaki CMS wybrać?
Wybór właściwego systemu zarządzania treścią – bezpiecznego, działającego szybko, intuicyjnego w użyciu i z możliwością optymalizacji w trakcie pozycjonowania – może zaoszczędzić Ci wiele kłopotów przyszłości.
W najgorszym razie, wybierając nieodpowiedni CMS, możesz zostać zmuszony do migracji na inny system. Najczęściej dzieje się tak w przypadku platform sprzedażowych. Gdybym miał wymienić po jednym przykładzie odpowiedniego CMS-a dla różnych zastosowań, byłyby to:
- WordPress – jako platforma blogowa lub strona informacyjna (wizytówka firmy),
- WooCommerce – do prowadzenia małego sklepu (< 100 produktów),
- PrestaShop – jako darmowa platforma sprzedażowa na licencji open source dla średnich sklepów,
- Shoper – jako platforma sprzedażowa z płatnością abonamentową w modelu SasS.